As altas capacidades relacionadas coa comunicación e as emocións refírense a un conxunto de habilidades avanzadas ou excepcionais no ámbito socioemocional e comunicativo, que van máis aló do esperado para a idade ou o contexto do noso alumnado. Estas capacidades non sempre van ligadas a un alto coeficiente intelectual, pero si a unha gran sensibilidade, empatía e competencia interpersoal.
Altas capacidades comunicativas
Implican un dominio excepcional da linguaxe, tanto verbal como non verbal. Algunhas características son:
- Amplo vocabulario e uso preciso da linguaxe desde idades temperás.
- Capacidade para argumentar, debater e persuadir con coherencia e empatía.
- Comprensión profunda de matices, ironías e metáforas.
- Facilidade para adaptarse a distintos interlocutores e contextos comunicativos.
- Creatividade narrativa: gozan inventando historias, dramatizando ou escribindo.
- Escoita activa e reformulación: captan a intención e o ton emocional do outro.
Estas céntranse na intelixencia emocional avanzada, é dicir, unha comprensión e xestión profunda das propias emocións e as alleas.
Obsérvanse en:
- Empatía elevada, mesmo cara a animais, causas sociais ou persoas descoñecidas.
- Percepción aguda de estados emocionais (propios e alleos).
- Profundidade emocional: viven as emocións con gran intensidade e reflexión.
- Sentido moral ou ético moi desenvolto desde idades temperás.
- Capacidade de liderado empático, baseado na cooperación máis que na imposición.
- Necesidade de autenticidade e coherencia emocional nas relacións.
Integración de ambas as dimensións
Cando se combinan as altas capacidades comunicativas e emocionais, adoitan aparecer perfís con gran potencial en:
- Mediación e resolución de conflitos.
- Orientación ou acompañamento emocional (por exemplo, en psicoloxía, educación ou traballo social).
- Expresión artística ou literaria con profundidade emocional.
- Capacidade para inspirar, motivar ou guiar a outros.
Posibles desafíos
Aínda que son fortalezas, tamén poden xerar dificultades se non se xestionan adecuadamente:
- Sobrecarga emocional ou hipersensibilidade.
- Frustración ante a falta de reciprocidade emocional.
- Dificultades sociais se os demais non comprenden a súa profundidade emocional ou comunicativa.
- Autoexigencia ou perfeccionismo na expresión ou nas relacións.
- Sobrecarga emocional ou hipersensibilidade
- Poden sentirse desbordados/as por situacións que outros/as consideran menores.
- É común o esgotamento emocional ou o bloqueo.
- Ansiedade ou preocupación excesiva
- Poden sentir medo a fallar ou a decepcionar aos demais (perfeccionismo emocional).
- Na escola pode derivar en estrés crónico ou somatización.
- Baixa tolerancia á frustración
- Dificultade para aceptar erros ou límites persoais.
- Desaxuste entre madurez emocional e contorna
- Autoexigencia e culpa
- Tenden a culparse por conflitos interpersoais ou por non axudar o suficiente.
- Reaccións desproporcionadas: (choro, ira, evasión)
- Inhibición emocional: evitan expresar os seus sentimentos, o que sinten por medo a ser xulgados/as, ao rechazo social.
- Dificultade para modular o ton, o ritmo e a intensidade da comunicación segundo o contexto,

Ningún comentario:
Publicar un comentario